|
Totalt 92 st. tändkulemotorer och 133 st. tillverkare.
Hot Bulb & Crude Oil Engines
Tändkulemotorer.se

Champion 16 hk från 1929

Betyg : 3.7 (3 röster).
Motorn har visats 50 020 gånger.

Tändkulemotor tillverkad av AB Kristdala Motorfabrik Krimo

Motordata

Tillverkare AB Kristdala Motorfabrik Krimo
Motormodell Champion
Hästkrafter 16 hk
Tillverkningsår 1929
Motornummer 756
Motortyp Stationär

Beskrivning

Motorn har tjänstgjort som drivkälla i ett sågverk, i orten Junosuando, Norrbotten. Körd senast 1964, och då sågade ägaren av sig tummen. Sågklingar finns kvar till motorn som kuriosa. Såld av Champion, tillverkad av KRIMO (Småland). Motorns tillverkningsår är ungefärligt och den är kan även vara tillverkad i början på 30-talet. Verktygslådan fanns bevarad och var full med verktyg och reservdelar, både nya och gamla reservdelar. Står på en fot, eller underrede i gjutjärn, som fanns att köpa som tillbehör. Kontakta mig gärna om du har något intressant och spännande som har med Krimo att göra.


Ägare

Du måste ha ett konto och vara inloggad för att se ägaruppgifter.

Bild på tändkulemotor Champion 16 hk - 1929

AB Kristdala Motorfabrik Krimo Champion 1929

Video på YouTube

Bildgalleri

Motorn lyfts fram ur det gamla sågverket i Junosuando, Norrbotten. Motorn lyfts upp med domkraft och pallas upp för att kunna kommer under med pallgafflar. Arbetet innebar en del gravning för att komma in under med domkraft. Gafflarna kom sedan in vackert under motorns originalfot. Motorn är nu framme på gårdsplanen och inväntar kranbilen, som ska ta motorn ned till Eskilstuna, och sedan vidare till Örebro. Motorn lyfts på kranbilen med kedjor, där krokarna är häktade i motorns fina gjutna järnfot. Lubrikatorn rengjord och varsamt genomgången. Sotigt bakom cylindern, som det brukar i en tändkulemotor. Ett nytt mässingsnät på ett av pumpelementen till lubrikatorn har lötts fast. Mycket liten insprutningspump på Krimo, jämfört med t.ex senare Beijers. Spridaren är i mycket gott skick. Under snarkventilen hittar vi kolvstång, kolv, cylinder, spolkanal och trunk. Insidan av snarkventilen består att läder och en spiralfjäder utan stegring. Nytt löder ska göras, som ska kokas i olja. Max Sievert Vapouria Nr 8. Original blåslampa såld med motorn. Nu återställd i patinerat skick. Delar till motorns regulatorn börjar bli klara. Här är stötkolven som ligger mot excentern på ena svänghjulet. Tillverkning av nya bultar med muttrar som har en krage, vilket var vanligt på 20- och 30-talet, och som finns på den här motorn. Lubrikatorn omsorgsfullt genomgången och klar att monteras på dieseltanken. Reglaget till insprutningspumpen för att ställa olika varvtal och för att stanna motorn.